Біологічні змагання в Україні проводяться з 50-х років ХХ століття. Спочатку
вони проводилися на шкільному та районному рівнях. Основними завданнями
олімпіади на той час була перевірка знань учнів про конкретні рослини та
тварини. Надалі коло завдань розширювалося в бік більш складних галузей
біології: генетики, біохімії, біофізики, молекулярної біології, еволюційного
вчення, тощо. З 1973 року за рішенням Міністерства народної освіти УРСР почали
проводити біологічні республіканські олімпіади, які до 1988 року чергувалися із
хімічними. У 1990 році вперше було проведено Всесоюзну біологічну олімпіаду у м.
Батумі (Грузія), учасниками якої були і українські школярі.
Із здобуттям Україною державної незалежності біологічний олімпійський рух
набув особливого розвитку, що пов'язане як із змінами у соціально-політичному
житті так і з бурхливим розвитком біологічного знання наприкінці ХХ століття.
Змінилася структура олімпіади: вона стала проводитися в два тури - теоретичний
та практичний; значно розширилося коло завдань - вони з року в рік стають дещо
складнішими, що є наслідком ускладнення біологічної науки. Починаючи з 1992 року
Україна приймає участь у Міжнародній біологічній олімпіаді, на якій українські
школярі щороку займають призові місця. В рамках Всеукраїнської біологічної
олімпіади з 1995 року проходить екологічна олімпіада, на якій учні захищають
власні наукові проекти екологічної спрямованості. Автори найкращих 2-3 робіт
щороку стають учасниками Міжнародної олімпіади екологічних проектів, яка
проводиться в Туреччині; переважна частина школярів повертається звідти із
дипломами переможців. З 2011 року проводиться окрема олімпіада з екології. У
2002 році вперше було проведено Всеукраїнський турнір юних біологів, який є
командним змаганням з біології.
Метою проведення біологічних змагань є вирішення таких задач:
- стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді;
- виявлення та розвиток обдарованих дітей та надання їм допомоги у виборі
майбутньої професії;
- формування творчого покоління молодих науковців і практиків для різних
галузей життя;
- підвищення зацікавленості у поглибленому вивченні біології, формування в
учнів навичок науково-дослідницької роботи;
- пропаганда досягнень науки, техніки та новітніх технологій;
- підвищення рівня викладання біології у загальноосвітній школі;
- виявлення, поширення і впровадження у навчально-виховний процес сучасних
технологій навчання;
- залучення професорсько-викладацького складу, аспірантів, наукових
працівників до активної допомоги навчально-виховним закладам у справі підвищення
рівня знань та вмінь учнів;
- формування команди для участі у Міжнародній біологічній олімпіаді.
Зрозуміло ж, що вищі навчальні заклади України зацікавлені, щоб талановиті
учні, яки проявили високий рівень своїх знань та вмінь з біології та екології,
стали їх студентами. З іншого боку, введення певних пільг при вступі до ВУЗів
України є значним стимулом для підготовки учнів до олімпіад. Важливим кроком
було законодавче закріплення цієї ідеї у прийнятому Міністерством освіти та
науки України в 1998 році Положенні про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри та
конкурси, згідно якого переможці IV етапу Всеукраїнських олімпіад з базових
дисциплін мають право на пільги при вступі до вищих навчальних закладів України
без вступних випробувань. Біологічний олімпійський рух в Україні має значну
історію та перебуває у постійному розвитку, спрямованому на вдосконалення такої
форми роботи із талановитими школярами. Тривалий період існування та характер
розвитку олімпіад доводять життєвість цієї форми роботи з учнями, постійну
потребу в ній самих учнів, а також учителів і вчених.
|