Тема. ПРО ПТАХІВ МИ ЗНАЄМО, ЇХ ОБЕРІГАЄМО
Мета:
· уточнити уявлення дітей про те, що багато птахів відлітають у теплі краї (ластівки, шпаки, зозулі, граки, журавлі, жайворонки, солов’ї), а деякі лишаються на зиму в нас, перелітаючи ближче до жител людей (синиці, горобці, снігурі, ворони; сороки).
· учити встановлювати зв'язок між зникненням комах (корму) та відльотом птахів, формувати поняття птахи перелітні та ті, що зимують.
· учити відгадувати загадки, впізнавати знайомі вірші, казки, оповідання за окремими уривками.
· розвивати пізнавальні інтереси дітей, логічне мислення.
· виховувати бережливе й турботливе ставлення до птахів, бажання дбати про них.
Обладнання:
силуетні зображення двох дерев (зимового й літнього) та птахів, макет клітки з цупкого паперу чи картону.
Хід заняття
Учитель: Діти, сьогодні ми з вами поведемо мову про птахів, про те, як вони живуть, чим живляться, як ми можемо їм допомогли, захистити їх.
Заняття проводитимемо у формі гри-вікторини. Щоб було цікавіше, розділимося на дві команди, які, оскільки йтиметься про птахів, називатимемо зграйками.
Отже, перша зграйка – "Ластів'ята", а друга – "Горобчики". Я даватиму вам завдання, а за правильну відповідь виставлятиму оцінки – бали-фішки.
Тож розпочинаємо розминку для зграйок:
Його називають „санітаром" лісу. (Дятел)
Назвіть птахів, які зимують у наших краях. (Синиці, горобці, снігурі, ворони, сороки) Ця пташка оселяється на вербі в гніздечку, схожому на рукавичку. (Ремез)
Яка пташка не висиджує своїх пташенят? (Зозуля)
Як називають птахи, які відлітають на зиму? (Перелітні)
Великий птах з великими ногами і прямим дзьобом, полює на воді. (Лелека)
Чому у відкритих гніздах яйця кольорові, а в дуплах білі? Яку комаху червоного кольору не їдять птахи? (Сонечко)
Чому птахи відлітають у теплі краї? (Бо стає холодно і немає корму)
Який птах узимку співає пісень та виводить пташенят? (Шишкар)
За назвою якого птаха називають дерев'яні будиночки для птахів? (Шпака)
Яку пташку називають плетухою-скрекотухою? (Сороку)
Молодці! З ваших відповідей я зрозуміла, що ви дещо знаєте про птахів. А чи вмієте ви захищати їх, дбати про них? Пропоную вам пограти у гру "Визволимо птахів з біди".
Мерщій сюди! Часу не гайте!
Міркуйте та відповідайте.
Чому так сумно в лісі стало?
Ще вчора тут птахи співали.
Не чуть, не видно їх ніде,
Що сталось, хто їх нам знайде?
Перед дітьми клітка з птахами. Зграйка „Ластів'ята" має „визволити" з клітки перелітних птахів, а „Горобчики" – тих, що зимують. Щоб "визволити" пташку, треба відгадати загадку про неї, знайти її серед інших птахів і переселити на зимове чи літнє дерево. Тож починаємо.
Голос має хриплуватий
Колір пір'я сіруватий.
Це розумна каркарона,
Звати пташку цю… (ворона).
У калині ховається.
Витьохкує, заливається,
Не шпак, не горобейко.
А співучий... (соловейко).
До нас прилетять у холодну годину,
Як сніг закружляє у ріднім дворі.
Люблять їсти горобину,
Червоногруді... (снігурі).
Які ноги заввишки,
Такий дзьоб завдовжки.
Хату на хаті тримає,
Всім жабам рахунок має. (Лелека)
До вікна мого летить
Пташка невеличка,
Животик жовтенький,
Голівка чорненька.
Любить сало дзьобати,
У вікно зазирати, і ця пташка невеличка
Називається...(синичка).
Службу в лісі я несу.
Лікарем я там служу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.(Дятел)
Хлопчик невеличкий,
Сіру свитку має,
Шукає він зернятка.
Цінь-цвірінь співає. (Горобчик)
Чорні гострі крила має,
Дуже швидко скрізь літає.
Над вікном гніздо будує.
В теплому краю зимує. (Ластівка)
Чорно-білу сукню маю,
Всі новини в лісі знаю.
Блискуче краду ненароком.
А звуть усі мене...(сорока).
Над просторами полів
Високо літаю,
Своїм ніжним співом
Людей звеселяю. (Жайвір)
Вчитель. А тепер, діти. подивимось, які ви спостережливі, чи знаєте ви птахів, чи вмієте відтворювати їхні рухи. Кожна зграйка має зобразити кількох птахів і відгадати, яких пташок показують інші.
Гра „Впізнай рух" (пластичний балет): діти з однієї зграйки відтворюють рухи якоїсь пташки, а гравці з другої зграйки відгадують показаний рух.
Учитель: Тож бачу, що пташок ви знаєте. А чи любите ви художні твори про них? Я зараз зачитуватиму вам уривки з віршів, де згадується про птахів, а ви маєте продовжити їх і сказати назву вірша та автора.
Я зайчика зустріла,
Дрімав він на горбку...
(Була б його спіймала – Зозуля ізлякала: Ку-ку!)
Павло Тичина „А я у гай ходила"
– Весна прийшла!
Тепло знайшла,
– Кричать дівчатка й хлопчики...
(–Цвірінь! Цвірінь! Журбу покинь!
– Клопочуться горобчики.)
Леонід Глібов "Веснянка"
Журавлі летять, курличуть.
Шлють останнє прощавай...
(Літечко з собою кличуть.
Забирають в теплий край.)
Марія Познанська "Журавлі летять"
Встала весна, чорну землю сонну розбудила,
уквітчала її рястом, барвінком укрила...
(І на полі жайворонок, соловейко в гаї землю,
убрану весною, вранці зустрічає.)
Тарас Шевченко „Встала весна"
Учитель: Обидві зграйки непогано впорались із завданням. А зараз, послухавши уривки з казок та оповідання, ви маєте сказати, як вони називаються, та пригадати їхніх авторів.
"Розповіла жабка горобчикові про біду рибки сріблястої і попросила допомоги дістати черв'ячків. Полетів горобчик-молодчик у садок, де гуляла маленька дівчинка Наталочка". (Микола Трублаїні "Про дівчинку Наталочку і про сріблясту рибку")
"Синичка глянула на смужку і зраділа: „Тепер я знаю, чого мені весело! Сьогодні сонечко піднялося вище, і народилася чорна таловина. Я навіть чую, як дзвенить під снігом маленький струмочок. Незабаром весна, всюди буде гарно та весело!" (Юрій Ярмиш "Чого синичка повеселішала")
"Другого дня приходить Лисичка до Журавля, а Журавель наварив м'яса, буряків, квасольки, картопельки, покраяв усе те на дрібні шматочки, зложив у високе горнятко з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою". (Іван Франко „Лисичка та Журавель")
„Брати, дивіться, дивіться, полетіла наша мати пташкою! – закричав старший син. Тут побігли діти за матір’ю. – Мамо, мамо, ми тобі водички принесли!
– Ку-ку! Ку-ку! Ку-ку! Пізно, синку, не повернуся..." ("Зозуля", Евенкійська народна казка) "Був собі горобець, і був би він нічого собі горобчик, та тільки біда, що дурненький він був. Як вилупився із гнізда, так з того часу нітрішки не порозумнів". (Леся Українка "Біда навчить")
Ми спитали в журавля:
–Де найкращая земля?
– (Журавель відповідає:
–Краще рідної немає!)
Платон Воронько „Облітав журавель"
Учитель: Наша вікторина закінчилася. Час підбивати підсумки, виявляти команду-переможця. Але думаю, що виграли всі, бо ми з вами більше дізналися про наших менших друзів – птахів. Всім відомо, що птахи, крім того, що вони – окраса природи, ще дають велику користь. Вони знищують комах-шкідників, і так рятують дерева та інші рослини. Про це можна говорити дуже багато, але то вже буде на наступних заняттях.
|