Тема. Осіння екскурсія до річки
Мета: ознайомити з суттєвими ознаками осені, формами поверхні суші, ґрунтами, корисними копалинами, річкою псел та використанням її в народному господарстві. Виховувати бережливе ставлення до природи, раціональне використання її багатств, гордість за свою маленьку Батьківщину. Розвивати спостережливість, уміння розкривати залежність між неживою і живою природою і діяльністю людини, розуміння прекрасного в природі.
Підготовка до екскурсії.
- Заздалегідь ознайомити юннатів з маршрутом екскурсії.
- Познайомити з правилами техніки безпеки.
- Перед виходом на екскурсію з вихованцями проводиться бесіду. Запитання і завдання: як називається наша річка? Знайдіть її на карті (області, району). Звідки вона бере свій початок і куди впадає? притокою якої річки вона є? через систему яких річок її води доходять до моря?
- Об'єднати дітей у 3 групи.(Групи можна назвати за назвою осінніх місяців) Кожна група отримує завдання, які повинна виконати під час екскурсії.
Завдання для групи Вересень
- Які признаки осені спостерігаємо у житті рослин?
- Які грунти зустрічали під час екскурсії?
- Зібрати цікаві за формою і кольором частини рослин, черепашки…
Завдання для групи Жовтень
- Які признаки осені спостерігаємо у житті тварин?
- Результати , яких осінніх робіт, можна спостерігати.
- Зібрати цікаві за формою і кольором частини рослин, черепашки…
Завдання для групи Листопад
- Які признаки осені спостерігаємо у неживій природі?
- Описати осінній куточок природи, який вам найбільш сподобався.
- Зібрати цікаві за формою і кольором частини рослин, черепашки…
Хід екскурсії.
Ви маленькі «дослідники» природи, тому треба під час екскурсії багато дізнатися у самої природи. Вона розкриває свої таємниці лише тим, хто уважний, спостережливий, трудолюбивий.
Зупинка 1. Шкільне подвір'я
- Бесіда «Ознаки осені»
Які ознаки осені ви помітили? яка причина приходу осені? чому стало холодніше? Звернути увагу учнів обов"язково на висоту Сонця на небосхилі, бо саме воно є причиною всіх явищ, які спостерігають діти в неживій і живій природі. Після цього бесіду вести за спостереженнями в неживій і живій природі і праці людей. Це полегшує учням усвідомлення існуючих в природі взаємозв"язків між її явищами і працею людей. Запропонувати учням оглянути рослини. Запитати: які зміни відбулися в житті рослин? чому? що змінилося в поведінці комах, птахів? чому? про які ознаки осені написано в цьому вірші?
- Рання осінь
Дні коротшають потроху,
вицвіта міжхмарна просинь,
В край наш з дальньої дороги
завітала рання осінь.
Понад лугом підрівняла
стрій у журавлинім клині
і вінків сплела чимало
з грон червоних на калині.
Йшла по лісу — не забула:
під пеньки грибів сипнула,
розтрусила кошик глоду –
ти не їв такого зроду!
На колгоспному роздоллі
вдень трудилась, ніч не спала:
з тракторних димків у полі
павутиннячка напряла.
- Кокурс Хвилинка поезії (Яка група найбільше знає віршів , пісень про осінь)
Зупинка 2. Озеро Нетеча.
- Історія утворення озера. Значення озера для жителів села.
- Рослини озера. Очерет . біологічні особливості.Значення: будівельний матеріал, меблі, огорожі паливо. Щоб взимку в річці не гинула риба, бо в воді мало стає кисню, люди в ополонки вставляють пучки очерету. Хто догадався, чому? Виявляється, що стебло має порожнини, через які у воду легко проникає повітря
- Торф. Утворення торфу. Звернути увагу учнів не тільки на те, що кожна з копалин потрібна народному господарству, а й на те, як своєю діяльністю людина може завдати шкоди природі. Тому треба дуже економно ставитися до копалин, раціонально їх використовувати» а головне, щоб обов"язково провести рекультивацію земель, тобто виконати такі роботи, щоб земля знову була корисною людям. Там, де виник кар"єр, необхідно перетворити його на водойму, в якій можна буде розводити рибу, водоплавних птахів, хутрових звірів тощо. Доцільно в кар"єрах розбивати сади, виноградники, місця відпочинку.
- Вправа «Мрійник». Яким ви бачите місце добування торфу у майбутньому.
- Форми рельєфу даної місцевості.
- Яри – рани землі. Розкрити причину утворення цього негативного явища. Чому яри приносять шкоду?
- Спостереження. Які заходи вже проведені, щоб припинити ріст яру? (Зроблено відводи, схили обсаджені деревами, ростуть багаторічні трави, навколо яру обробіток ґрунту ведеться горизонтально або зроблено тераси та ін.)
- Кокурс. Загадай- відгадай загадку. (Конкурс між групами)
Зупинка 3. Річка Псел.ГЕС.
«Один біжить, другий лежить, а третій кланяється» (вода, берег, явір). «Два брати у воду дивляться, а повік не зійдуться» (береги).
- Цікаве про річку Псел. Початок Білгородська, Курська область, в Україні Сумська, Полтавська(Миргородський, Шишацький, Багачанський, Козельщинський, Глобинський, Кременчуцький р.) Ліва притока Дніпра. Спостереження В якому напрямі тече річка у нашій місцевості, визначити лівий і правий береги; виміряти температуру води і порівняти з температурою повітря; які породи дерев ростуть на берегах; ознайомитися з рослинами у воді й на березі; провести спостереження за тваринами;
- Історія Великосорочинської ГЕС.
- Бесіда про грунти. Пісок, глина , вапняк.Запитання і завдання: зверніть увагу на розріз поверхні суші (Землі). Що ви помітили? Якого кольору розріз? Чому в ньому добре видно різні за кольором шари? Розгляньте, як глибоко занурюється коріння рослин. Чому? Що відбувається з корінням після того як рослини відмирають? Хто з тварин живе в ґрунті? Яке значення їх?
- Живий світ річок.
- «Сумні спогади» правого берега річки, що за церквою прочаси Великої Вітчизняної війни.
- Конкурс між групами «Відгадай рослину» Вчитель або один з учнів називає кілька суттєвих ознак однієї з рослин, які ростуть поруч, а учні повинні відгадати і назвати її. Хто більше відгадає рослин, той і буде переможцем
- Звіти груп по завданням
|